.

Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Ο Μαγικός Κόσμος του παιδικού βιβλίου: Συνέντευξη (Γεωργία Λάττα)


Συνέντευξη

1.Tι σας παρακίνησε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων;
Ξεκίνησα γράφοντας εκπαιδευτικά βιβλία και γρήγορα συνειδητοποίησα πως επιθυμώ ν’ απευθυνθώ απ’ ευθείας στο παιδί. Το επάγγελμά μου (είμαι νηπιαγωγός), ήταν σίγουρα καθοριστικός παράγοντας. Ξεκίνησα ωστόσο να γράφω τις ιστορίες που ήθελα ν’ αφηγηθώ στον γιο μου, όταν ακόμη ήταν 4 ετών. Καθώς μεγάλωνε, όλο και πιο πολύπλοκες γίνονταν οι ιστορίες μου, όλο και περισσότερα θέματα ξεπετάγονταν με αφορμή τη ζωή του. Ήταν τελικά ο δικός μου τρόπος να του πω αυτά που λαχταρούσα να έχει μάθει από μένα για τη ζωή. Απ’ αυτές τις ιστορίες θέλω να ελπίζω πως έχουν να ωφεληθούν κι άλλα παιδιά.

2. Πόσο καιρό κάνετε να γράψετε ένα βιβλίο; 
Αφού γράψω μια ιστορία την τροποποιώ πολλές φορές μέχρι να εμπεριέχει όλα τα στοιχεία που έχω φανταστεί, να περνά ξεκάθαρα μηνύματα, να μου αρέσει πλήρως. Έχει συμβεί να δουλεύω κι έναν χρόνο πάνω σε μια ιστορία πριν την υποβάλλω για έκδοση, κάνοντας βέβαια κι άλλα πράγματα παράλληλα. Υπάρχουν οι λεγόμενες «ιστορίες ψυχής», όπως τις λέω, που η πρώτη γραφή τους βγαίνει με μια ανάσα, το τελικό αποτέλεσμα ωστόσο απαιτεί χρόνο και κόπο. Γι’ αυτό εξάλλου πλέον γράφω σταθερά μόνο δύο με τρεις ιστορίες το χρόνο ώστε και να με ικανοποιούν, αλλά και να μου μένει χρόνος ν’ ασχοληθώ ουσιαστικά με τους ανθρώπους γύρω μου.

3. Ποια είναι η αγαπημένη σας φράση ή ρητό;
Τον τελευταίο χρόνο η φράση που έχω συνεχώς στο μυαλό μου είναι «όλα αλλάζουν». Φαινομενικά απλό, αλλά για μένα σημαίνει πως πρέπει αφενός να εκτιμώ όσα ευχάριστα μου συμβαίνουν κάθε στιγμή κι αφετέρου να κάνω υπομονή στα δυσάρεστα περιμένοντας ή υποβοηθώντας τα να περάσουν.

4. Θα αλλάζατε κάτι σε κάποιο από τα βιβλία σας αν το γράφατε ξανά;
Α, ναι! Υπάρχουν και θέματα που δε θα τα προσέγγιζα τώρα, επειδή δε μ’ αγγίζουν πια συναισθηματικά. Μόνο σε τρία  βιβλία μου δε θ’ άλλαζα λέξη κι ελπίζω στο μέλλον να διατηρηθεί αυτή μου η σιγουριά. Με τα χρόνια αλλάζει η ματιά μας πάνω στα θέματα, ωριμάζουμε συγγραφικά και γινόμαστε πιο απαιτητικοί από τη δουλειά μας. 

5. Πώς μπορούν οι αναγνώστες να ανακαλύψουν περισσότερα για εσάς; 
Ο ιδανικός χώρος ενός συγγραφέα είναι το βιβλιοπωλείο. Θα προτιμούσα να ξεφυλλίσουν ένα βιβλίο μου, πιστεύω πως αυτή είναι η επιθυμητή σχέση μεταξύ αναγνώστη και συγγραφέα. Θα μπορούσαν επίσης να παρακολουθήσουν μια εκδήλωσή μου, αν γίνεται σε χώρο και σε χρόνο που τους εξυπηρετεί, έτσι ώστε κι εγώ ν’ ανακαλύψω περισσότερα γι’ αυτούς. Θα μπορούσαν κι απλώς να πληκτρολογήσουν τ’ όνομά μου σε μηχανή αναζήτησης στο διαδίκτυο, να δουν τις δουλειές μου καθώς κι άρθρα παιδαγωγικού ενδιαφέροντος που κατά καιρούς δημοσιεύω.

6. Αν ενσαρκώνατε κάποιον ήρωα των βιβλίων σας, ποιος θα ήταν αυτός;
Χωρίς αμφιβολία, ο ήρωας του τελευταίου μου βιβλίου «Η φωνή σου, η δύναμή σου», ο Ρουκ το ξωτικό! Παρότι το θέμα του βιβλίου αφορά την ενδοσχολική βία, τρελαίνομαι για το μαγικό περιβάλλον όπου εκτυλίσσεται η ιστορία: Το σχολείο των ξωτικών, το δαφνόσπιτο, τα δέντρα και τα βοτάνια…

7. Υπάρχει πάντα ένα μήνυμα στα βιβλία σας που θα θέλετε να κατανοήσουν οι αναγνώστες σας;
Είναι το ίδιο μήνυμα που εδώ και χρόνια περνάω στο δικό μου παιδί: Θετική στάση απέναντι στη ζωή. Να την αγαπούν τη ζωή, να εκτιμούν όσα τους χαρίζονται κάθε στιγμή, να αποκτούν νέες οπτικές κατανοώντας την πλευρά των άλλων, δυναμώνοντας παράλληλα ως προσωπικότητες. 

8. Θεωρείτε το παιδικό κοινό, ώριμο αναγνωστικό κοινό; 
Υπάρχει μια κατηγορία παιδιών που οι συνθήκες τους ευνόησαν ώστε να είναι ώριμοι αναγνώστες. Εδώ βρίσκεται η δική μας ευθύνη να διευρύνουμε αυτήν την κατηγορία. Ακολουθώντας την πεπατημένη, κοινότυπους, απλοϊκούς τρόπους γραφής κι εύπεπτα θέματα, δε βοηθάμε πολύ σ’ αυτήν την κατεύθυνση. Μιλώντας ως γονέας, μαζί μ’ αυτό που το παιδί μου επέλεγε να διαβάσει του διάβαζα και κάτι που εγώ είχα επιλέξει. Ως εκπαιδευτικός φροντίζω να υπάρχουν διαφορετικών ειδών αλλά πάντα ποιοτικά βιβλία στο σχολείο. Γι’ αυτό δε συμφωνώ απόλυτα με την κατηγοριοποίηση των βιβλίων σε ηλικιακές ομάδες. Γίνεται για λόγους ευκολίας, αλλά αν ένα παιδί 5 ετών είναι ώριμο αναγνωστικά να διαβάσει ένα κείμενο που τυπικά απευθύνεται σε μεγαλύτερα παιδιά, ας μην το ανακόψουμε. 

9. Τα παιδικά βιβλία αγοράζονται κυρίως από τους ενήλικες για τα παιδιά. Έτσι γράφοντας δεν απευθύνεστε στον καταναλωτή του πνευματικού σας έργου αμέσως αλλά εμμέσως, αυτό το παίρνετε υπόψη σας; 
Φροντίζω ώστε η θεματολογία μου να ενδιαφέρει τους γονείς ή μια κατηγορία γονέων (αν πρόκειται για πιο εξειδικευμένο θέμα), ο τρόπος γραφής όμως να είναι κατάλληλος για παιδιά. Τα παιδικά βιβλία γράφονται αποκλειστικά για παιδιά, αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Εξάλλου πρώτος αναγνώστης είναι πάντα ο γιος μου κι έπονται τα παιδιά του νηπιαγωγείου όπου εργάζομαι. Να διευκρινίσω πως σκόπιμα το λεξιλόγιό μου είναι περισσότερο σύνθετο, οι προτάσεις μεγαλύτερες, οι εικόνες μου πλούσιες ώστε το παιδί – αναγνώστης ν’ αναπτύσσεται γλωσσικά και νοητικά αλλά και ν’ αναπτύσσει τη φαντασία του, κάτι που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό και κρίσιμο στις μικρές ηλικίες. 

10. Ποια βιβλία πιστεύετε ότι αρέσουν στα παιδιά;
Στα παιδιά αρέσουν τα ωραία, καλοφτιαγμένα, καλογραμμένα βιβλία. Ευτυχώς οι προτιμήσεις των παιδιών δεν περιορίζονται σε μια και μόνο κατηγορία βιβλίων. Το πόσο απαιτητικό στις προτιμήσεις του θα είναι ένα παιδί εξαρτάται από την προσωπικότητά του, τα ενδιαφέροντά του αλλά κι απ’ την εμπειρία που έχει ως αναγνώστης. Λέω συχνά πως όταν ένα βιβλίο αρέσει σ’ ένα παιδί, τότε είναι ένα καλό βιβλίο. Ακόμη κι αν απλά διασκεδάζει το παιδί, το βιβλίο έχει πετύχει τον στόχο του. Στόχος όσων ασχολούμαστε με το παιδικό βιβλίο είναι ν’ αναβαθμίζουμε το παιδί ως αναγνώστη, να διευρύνουμε τη σκέψη του, να προσθέτουμε θετικά στοιχεία στην προσωπικότητά του.  

(Πηγή: www.kosvoice.gr/)